Technische vragen / hulp bij montage
Staat je vraag er niet bij?
Neem contact op met onze klanten service.
Per mail:
contact@olifanttrekhaken.nl
Telefonisch: 040-2826686
Wat is het verschil tussen een universele en een originele kabelset?
Veel informatie over kabelsets HIER
Een universele kabelset kan op veel type auto’s veilig toegepast worden.
De aansluiting voor de contactdoos van de aanhanger word verkregen door aftakking van de bestaande bekabeling.
Met kabelverbinders word een verbinding gemaakt direct van de achterlichten.
Deze werkwijze heeft als voornaamste voordeel dat dit goedkoop is en toch solide.
Nadelig is dat de functies van de auto doorgemeten moeten worden om zo de juiste verbindingen te kunnen maken.
Verder dient de kabel zelf op maat gemaakt te worden en is deze niet voorzien van stekkers.
Waar de universele kabelset door ons word aangeboden in onze webwinkel kan deze zonder problemen toegepast worden.
Met een originele kabelset word de bekabeling origineel aangesloten.
Meestal kan de kabelset ingeplugd worden in de bestaande connectoren van de auto.
Deze aansluitvorm geniet de voorkeur van professionele garagebedrijven en dealers.
Dit is dan ook een eenvoudig en tegelijk snelle manier van installeren.
Bij sommige automodellen is een universele kabelset niet mogelijk.
De trekhaak bekabeling word dan aangestuurd door het datanetwerk van de auto.(canbus systeem)
Voor het schakelen van de diverse functies (b.v knipperlicht) stuurt de auto een datasignaal naar de trailer of canbusmodule.
De module schakelt vervolgens het knipperlicht.
Als de werking van de originele kabelset erom vraagt word de canbus of trailermodule meegeleverd.
Kun je de trekhaak zelf makkelijk monteren? (mag je dit eigenlijk wel zelf doen?)
Als u een beetje handig bent gaat dit zeker lukken.
Er is geen speciaal gereedschap voor nodig, als is een brug wel handig, maar ook niet noodzakelijk.
Meestal zijn alle ophangpunten van de trekhaak al voorzien in de auto.
Verder zit er een goede beschrijving bij zowel de trekhaak als de kabelset.
Mochten er zich tijdens montage toch problemen of vragen voordoen, kunt u ons altijd bellen.
Wij monteren dagelijks trekhaken en kunnen vaak snel een goede oplossing aandragen.
-In Nederland mag u zelf een trekhaak monteren en als het kenteken kaartje van de auto een trekgewicht vermeld, kunt u de trekhaak gewoon gebruiken.
Een trekhaak gebruiken enkel voor een fietsendrager is altijd toegestaan!
Let hierbij echter wel op de maximale verticale kogeldruk.
-Bij een auto met Belgisch kenteken moet na montage de trekhaak nog een keuring ondergaan.
Met het meegeleverde trekhaakcertificaat zal dit absoluut geen problemen geven.
Belangrijk hierbij is wel om het C.O.C bewijs te controleren op de verticale kogeldruk.
In deze papieren mag de kogeldruk niet hoger zijn dan de verticale kogeldruk van de trekhaak.
Wat is het verschil tussen een 7 en een 13 polige kabelset?
7 polige stekkerdoos
Een 7 polige aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor aanhangwagens en fietsendragers.
Alle verplichte basisfuncties zijn aanwezig.
De 7 polige kabelset heeft geen reserve contacten meer over.
13 polige stekkerdoos
|
Met een 13 polige kabelset zijn meerdere functies mogelijk welke niet verplicht zijn.
Naast de verplichte basis functies heeft de 13 polige kabelset nog vrije contacten over.
Vaak worden deze voorzien van extra voedingsdraden voor binnenverlichting van de caravan, constante stroomdraad voor de koelkast, 12volt waterpomp, enz.
Een 13 polige aansluiting wordt dan ook voornamelijk gebruikt voor voertuigen met een caravan.
Een auto met een 7 polige kabelset kan natuurlijk ook een caravan trekken met 13 polige stekker.
De verplichte basisfuncties zullen zonder problemen werken.
Er dient dan echter wel gebruik gemaakt te worden van een adapter/verloop welke de 7 polige contactdoos van de auto aan de 13 polige stekker van de caravan koppelt.
Meer informatie over kabelsets
Moet er na installatie van de kabelset een aanpassing in de software van de auto gebeuren?
De meeste originele kabelsets zijn van het type plug en play.
Na installatie is de werking van de kabelset direct gegarandeerd voor de verplichte basisfuncties welke op een aanhanger/fietsendrager aanwezig moeten zijn.
Extra opties kunnen ingeleerd worden.
Denk hierbij aan uitschakeling van het mistachterlicht of soms uitschakeling van de parkeersensoren.
Bij bepaalde auto's is het wel nodig na installatie de trekhaak aan te melden in het systeem van de auto.
Hierbij is originele of goede universele software nodig.
Het is niet noodzakelijk om het inleren van de kabelset specifiek door een dealer te laten uitvoeren.
De meeste universele garagebedrijven die regelmatig aan nieuwere auto's sleutelen beschikken ook over deze gangbare software.
Gebruikte software voor inleren van kabelsets is vaak universeel en merkonafhankelijk.
De diagnose apparatuur van de meeste garagebedrijven ondersteunen deze software en het inleren is vaak sneller en goedkoper gebeurd dan bij een dealer.
Mocht de kabelset de verplichte basisfuncties niet standaard ondersteunen en er dus een verplichte software aanpassing nodig is, dan staat dit altijd vermeld bij de kabelset specificaties.
Wat is het verschil tussen een horizontaal afneembare trekhaak en een verticaal afneembare trekhaak?
Bij een horizontaal afneembare trekhaak blijft de houder waar de trekhaakkogel ingedrukt word zichtbaar.
Deze zit gelijk met de achterkant van de auto vlak onder de bumper.
Bij een verticaal afneembare trekhaak zit de houder waar de kogel ingeklikt word weggewerkt achter de bumper.
Na afname van de kogel is ook niet zichtbaar dat de auto voorzien kan worden van een trekhaak.
De contactdoos voor de aanhanger kan volledig achter de bumper weggedraaid worden en word hierdoor ook aan het zicht onttrokken.
Meer informatie over afneembare trekhaak
Wat word er bedoeld met een bumperinsnede?
Voor montage van de trekhaak moet er soms een stukje uit de bumper gezaagd worden.
Onze fabrikant probeert dit altijd te vermijden.
Soms is de vorm van de bumper dusdanig dat hier geen andere oplossing mogelijk is.
De bumper insnede zit vrijwel altijd onder de auto en is dan ook niet zichtbaar.
Mocht de uitsnede wel zichtbaar zijn dan staat dit uitdrukkelijk vermeld bij de trekhaak specificaties.
In de bouwtekening bij de trekhaak is altijd aangegeven waar en hoe groot de uitsnede moet gebeuren.
U kunt de uitsnede maken met een zaagje of met een scherp stanley mes.
Komt de kogel van de trekhaak soms voor de parkeersensoren?
Het kan inderdaad zijn dat een vaste kogel voor de parkeersensoren van de auto komt.
Als de auto teruggezet word zullen de sensoren een alarm afgeven als de kogel in het bereik van de sensoren zit.
Om voor montage te controleren of dit het geval is kun je het beste een blokje hout of iets achter de auto zetten wat min of meer de afmetingen heeft van de trekhaak kogel.
Het houten blokje moet geplaatst worden: uit de bumper + 8cm.
Hoogte blokje +/- 42 cm.
Mocht de auto vervolgens in de achteruit versnelling geen alarm geven , dan kan er zonder problemen een vaste trekhaak gemonteerd worden.
Doel van de meting is niet de exacte afstand te meten maar is meer een algemene meting om te bepalen welk bereik de sensoren hebben.
Bij twijfel is het altijd verstandiger een afneembare trekhaak te nemen.
Wanneer worden de parkeersensoren uitgeschakeld?
In de meeste gevallen worden de parkeersensoren uitgeschakeld op het moment dat er een stekker van een aanhanger of fietsendrager in de contactdoos gekoppeld word.
Het kan voorkomen dat uitschakeling van de parkeersensoren alleen na aanpassing (inlezen met diagnose apparatuur) mogelijk is.
Dit is afhankelijk van merk en type auto.
Vaak is handmatige uitschakeling ergens op het dashboard van de auto ook mogelijk.