Welke kabelset?

 

Voor keuze van de juiste kabelset kan Olifant Trekhaken  je helpen.

Er zijn veel opties mogelijk, ieder met zijn eigen voor of nadelen.
In onderstaande beschrijvingen gaan we op diverse optie's wat verder in.

Het meest voorkomende aansluit systeem is het jaeger systeem.
Al onze kabelsets zijn op dit systeem gebaseerd.

Naast jaeger bestaat er ook een Multicon -West systeem.
Dit komt zeer sporadisch voor.
Hierbij is alleen de stekkerdoos anders als van het jaeger systeem.
De kabelset is verder hetzelfde.
Mocht u dit type zoeken, neem dan contact met ons op.



De eerste stap is de keuze van een 7 of een 13 polig aansluiting.

 

 

Wanneer kies ik voor een 7 Polige stekker aansluiting?


 

 

Een 7 polige aansluiting wordt voornamelijk gebruikt voor aanhangwagens en fietsendragers.
Alle verplichte basisfuncties zijn aanwezig.
Deze kabelset heeft geen vrije contacten meer over.
Met een adapter of verloopstekker kun je wel altijd de 7 polige aansluiting op je auto geschikt maken voor een 13 polige stekker van een aanhanger.
Let er wel op dat dit eigenlijk bedoelt is als een tijdelijke oplossing is.
Makkelijk toepasbaar als je even een fietsendrager of aanhanger van iemand leent.

Verplichte functies op een aanhanger/ caravan / fietsendrager zijn:
Verlichting, rem, alarmlichten, knipperlichten links en rechts, mistachterlicht.


 

 


 

Wanneer kies ik voor een 13 polige stekker aansluiting?

 

 

Met een 13 polige contactdoos zijn er meerdere vrije contacten beschikbaar.
Naast de verplichte functies heeft een 13 polige aansluiting dus nog meerdere reserve aansluitingen/contacten.
De meeste nieuwe aanhangers/ fietsendragers zijn standaard voorzien van een 13 polige stekker.
Mocht je een 7 polige aanhangerstekker willen koppelen maak dan gebruik van een verloopje of adapter.
Na gebruik van een verloopje worden de extra functies van een 13 polige stekkerdoos niet doorgegeven.
Alleen de verplichte functies aanwezig gaan weer werken.
Voor welke extra opties worden de reserve contacten gebruikt?

Optie Permanente stroom +30
Een 13 polige aansluiting wordt  vaak gebruikt voor voertuigen die met een caravan op pad gaan.
Op het extra reserve contact kan de binnenverlichting en de koelkast direct aangesloten worden op de auto.
Tijdens het rijden of gedurende een overnachting kan de auto de caravan van stroom blijven voorzien waardoor binnenverlichting en koelkast blijven werken.
Deze extra optie wordt "permanente stroom +30" genoemd.
Vaak, maar niet altijd zit deze optie in de kabelset. 
Bij de kabelset specificaties kun je terugzien of de optie wel of niet standaard aanwezig is in de kabelset.

Optie Laadleiding +15
Deze optie wordt ook sporadisch bij caravan bekabeling toegepast.
Deze is vrijwel nooit standaard aanwezig in een 13 polige kabelset.
Als een caravan is uitgevoerd met een huishoudaccu kan het makkelijk zijn om een laadleiding te installeren op de auto.
Tijdens het rijden gaat de auto de accu van de caravan opladen.
Deze extra optie wordt "Laadleiding +15" genoemd.
Bij de kabelset specificaties kun je terugzien of de optie wel of niet standaard aanwezig is in de kabelset.



 

 De volgende stap tot het komen van de juiste kabelset is vaak afhankelijk van het voertuigtype en je budget.

Je kunt kiezen uit originele of universele trekhaak kabelsets:

Universele kabelset:
 


                                                                                                                                           

Een universele kabelset kan op alle type auto’s veilig toegepast worden.
Afhankelijk van het type en model auto wordt er een trailer module bij de kabelset geleverd. 
De aansluiting voor de contactdoos van de aanhanger word verkregen door aftakking 
van de bestaande bekabeling.

Bij aansluiting van een universele kabelset dient de auto doorgemeten te worden met een universeel meter of testlampje.
De kabelset splitst zich vanuit de stekkerdoos in twee verschillende kabels.
Een kabel gaat naar het linker achterlicht  en de andere kabel gaat naar het rechter achterlicht.
De signalen op de achterlichten worden vervolgens gebruikt om de universele kabelset aan te sluiten.
Het aansluiten van de kabelset gebeurd met meegeleverde scotch blokjes of snelverbinders.
De kabels dienen zelf op maat gemaakt te worden en zijn niet voorzien van stekkers.
Een universele kabelset is zowel in 7 polige als 13 polige uitvoering verkrijgbaar.
Er is een goed inbouwplan bij de kabelset maar deze is wel universeel.

universele kabelset
 
snelverbinder/ scotch blokje tester doormeten
 

                                                                                                                                                                          
Voordelen:
Meestal goedkoper dan een originele kabelset.
Deze kabelset hoeft nooit vrijgeschakeld te worden.
Compleet geleverd met alle benodigde kabels, schroefjes, snelverbinders, stekkerdoos.
Voor garagebedrijven makkelijk om deze sets voorradig te hebben.

Nadelen:
Monteurs staan vaak negatief tegen deze manier van aansluiten.
Parkeersensor uitschakeling doet deze kabelset niet standaard.
Er dient gemeten te worden aan de bestaande bekabeling.
Montage kan soms meer werk zijn als bij een originele kabelset.
Als de auto is uitgerust met ESP wordt dit niet ondersteund door de kabelset.
Er is geen stappenplan met de daadwerkelijke omschrijving van de auto.
Garantie van de auto kan ter discussie komen als gebruik gemaakt wordt van universele kabelsets.

aansluiting universele kabelset



Waar Olifant Trekhaken de kabelset aanbiedt kan deze zonder problemen toegepast worden.
Ook de universele set is een professionele kabelset van hoge kwaliteit.
Bij goede montage is een jarenlange goede werking gegarandeerd!

                                                                                     

 

   wagenspecifieke of originele kabelset:

                                                                                                                                                                                                         
 

originele kabelset Ecs
 

Met een autospecifieke  kabelset wordt de bekabeling origineel aangesloten.
De kabelset is meestal voorzien van connectoren  die ingeplugd worden in de bestaande connectoren van de auto.
Deze manier van werken heeft zeker de voorkeur van garagebedrijven en dealers.
Dit is dan ook een eenvoudig en tegelijk professionele manier van installeren.
Natuurlijk is de originele kabelset verkrijgbaar in zowel de 7 alsook de 13 polige versie.

 

logo Erich Jaeger kabelsets logo Ecs trekhaak kabelsets



Voordelen:

Hoge kwaliteit van het premium merk ECS of Erich Jaeger.
Manier om de bekabeling aan te sluiten zoals een dealer het toepast.
Er zal nooit discussie komen bij eventuele garantieproblemen met de auto.
Meestal schakelen de originele kabelsets de parkeersensoren automatisch uit bij gebruik van de trekhaak.
Compleet voor montage, met alle rubbertjes, doorvoeren, schroefjes , stekkers, contactdoos, modules, tywraps enz.
Meestal sneller te monteren dan de universele kabelsets.
Uitgebreid stappenplan met tekeningetjes van de daadwerkelijke situatie in de auto.

Nadelen:

Meestal duurder dan universele kabelsets.
Soms moet een kabelset na montage ingelezen worden.
Niet altijd snel leverbaar.
Moeilijk voorraad product voor garagebedrijven.
 

originele kabelset
 

 

Kastjes,Trailer modules, Canbus modules

 

Wanneer geen trailermodule of electronische kastjes  nodig zijn:

Auto's vóór 2005/ 2006 en sommige Aziatische automerken tot nu toe hebben meestal geen module's nodig.
De installatie voor de trekhaak verlichting is dan nog erg eenvoudig.
De verlichting van dit type auto's wordt niet geregeld met een boordcomputer.
Bedrading van bijvoorbeeld het knipperlicht of verlichting loopt van voor in de auto rechtsteeks naar het achterlicht.
Hier kan op afgetakt worden zonder problemen met een universele kabelset.
De dikte/ diameter van de bekabeling laat dit ook toe zonder problemen.

Bij originele kabelsets wordt meestal het achterlicht doorgelust met twee stekkers.
Een stekker gaat op het achterlicht en de originele autostekker gaat weer in de overgebleven stekker van de kabelset.
Op deze manier is er ook een doorlussing echter volledig gestekkerd.
Er komt geen storingsmelding op het dashboard.
Deze auto's hoeven ook nooit ingeleerd te worden met software.
Uitzondering hierop is Mercedes, BMW en ook Audi deze merken maken al vroeg gebruik van electronica.
Bij zowel de originele kabelsets alsook bij de universele kabelset zal in dit geval meestal geen module meegeleverd worden.


Wanneer wel trailermodules, kastjes, canbusmodules nodig zijn:

Vanaf 2006 verandert het aansluiten van trekhaak bekabeling.
Allereerst met de uitvinding van het canbus systeem.
Bij auto's met canbus systeem is vrijwel altijd een module nodig.

Auto's met een canbus systeem hoeven lang niet altijd ingelezen te worden met software om de functies van de aanhanger te activeren.
Bij meerderheid van de automerken welke voorzien zijn van canbus gaan alle functies dan ook direct werken na installatie van de bekabeling.
Mocht het zo zijn dat inleren wel nodig is, zal dat vermeld staan in de specificaties bij de kabelset.

 

trailer modules / canbus modules





Wat is een canbus systeem, simpel uitgelegd?
Canbus is een industriële uitvinding van Robert Bosch midden jaren tachtig.
Later is dit ook succesvol opgenomen door vele merken in de automotive industrie.
Basis van het systeem zijn twee dunne getwiste draden die door de auto lopen.
Dit wordt een canbusgroep genoemd.
Meestal zijn er meerdere canbusgroepen in de auto, iedere groep kan ook meerdere functies aansturen.
 
Over deze 2 draden wordt continu data verstuurt via de boordcomputer van de auto.
Door simpel gezegd de trailermodule te koppelen aan beide draden wordt de module zonder problemen opgenomen in het canbus circuit van de auto.
Door de software aanwezig in de trailermodule herkent het canbus systeem van de auto de module als trekhaakmodule.

Vanaf nu worden over deze twee draden de aanstuur commando's voor alle trekhaak functies gestuurd.
Knipperlicht, remlicht, mistlicht, verlichting.
De software van onze module herkent het commando en laat de canbus module de bedoelde functies schakelen.

Voor autobouwers kan er op deze manier veel gewonnen worden.
Naast het feit dat dit een zeer betrouwbaar systeem is kunnen er makkelijk nieuwe functies ingebouwd worden.
Verder zijn er maar 2 hele dunne draadjes nodig voor aansturing.
De benodigde bestaande koperbedrading (naar de achterlichten) kan precies aangepast worden aan het maximale verbruik van de auto.
Er hoeft dus geen rekening te worden gehouden met achteraf inbouw van trekhaak bekabeling.

Mocht er toch rechtstreeks een kabelset op de achterlichten gezet worden zal dit een foutmelding geven op het dashboard.
De functie op de stekkerdoos gaan ook niet werken.
Hiermee wordt voorkomen dat de auto electronica overbelast wordt door verkeerd aangesloten trekhaak bekabeling.

Tot slot:
Auto's met een canbus systeem hoeven lang niet altijd ingelezen te worden met software om de functies van de aanhanger te activeren.
Bij meerderheid van de automerken gaan alle functies dan ook direct werken na installatie.



Ook automerken niet voorzien van canbus systeem hebben andere manieren gevonden om trekhaak bekabeling aan te sluiten.
De bestaande koperbedrading (naar de achterlichten) wordt precies aangepast aan het maximale verbruik, zonder trekhaak.
Dit is dus nog gelijk aan een canbus systeem.

Er is dus geen mogelijkheid om een hoger vermogen van de bestaande bekabeling af te halen.
Om dit op te lossen worden trailermodules gebruikt direct aangesloten op 12v. en toch ook op de achterlichten.
Op de trailermodule komt vervolgens een zeer klein signaal binnen van de achterlichten.
Dit signaal (b.v knipperlicht) wordt door de trailermodule versterkt en vervolgens doorgegeven aan de stekkerdoos.
Ook bij dit type kabelset worden de parkeersensoren meestal uitgeschakeld als gebruik wordt gemaakt van de trekhaak.
Inlezen of aanpassing van de software is ook niet nodig, alle functies werken na montage.

 

Programmeren of vrijschakelen van de kabelset: 

 

De meeste originele kabelsets zijn van het type plug en play.
Na installatie is de werking van de kabelset direct gegarandeerd voor de verplichte basisfuncties welke op een aanhanger/fietsendrager aanwezig moeten zijn.
Extra opties kunnen ingeleerd worden.
Denk hierbij aan uitschakeling van het mistachterlicht of soms uitschakeling van de parkeersensoren.

Bij bepaalde auto's is het wel nodig na installatie de trekhaak aan te melden in het computersysteem van de auto.
Hierbij is originele of goede universele software nodig.
Het is niet noodzakelijk om het inleren van de kabelset  door een dealer te laten uitvoeren.

De meeste universele garagebedrijven die regelmatig aan nieuwere auto's sleutelen beschikken ook over deze gangbare software.
De apparatuur is standaard gereedschap ook nodig om b.v remschoenen te vervangen, storing te zoeken etc.
Gebruikte software voor inleren van kabelsets is universeel en merkonafhankelijk.
Het grootste gedeelte van de originele kabelsets met canbus modules werken onmiddelijk na installatie.
De module is dan al fabrieksmatig voorgeprogrammeerd op het merk en het type auto.
 

Inleren van een trekhaak na montage

 

Wij bij Olifant Trekhaken zijn er ons van bewust dat men niet zomaar kabelsets aan de elektronica van de auto koppelt , daarom maken wij alleen gebruik van de gerenommeerde merken zoals ECS en Erich Jaeger.